Kändisar har nyligen lanserat tokens på kryptomarknaden med hjälp av Pump Fun-applikationen på Solana. Tidiga köpare av dessa kändisstödda tokens har gjort betydande vinster, med vissa tokens som genererat sexsiffriga vinster på kort tid. Enkelheten att lansera tokens och de efterföljande vinsterna har väckt kritik och oro inom kryptogemenskapen, med vissa som beskriver det som en ”nettoförlust” för branschen.
Det verkar som att det är ”froth season” igen på kryptomarknaden då nischkändisar hakar på hypen kring omedelbar skapande av meme-mynt. Amerikansk mediepersonlighet Caitlyn Jenner och rappare som Iggy Azalea, Trippie Redd och Davido har alla lanserat tokens under den senaste veckan. De använde Pump Fun-applikationen, som nyligen blev populär på Solana genom att möjliggöra för vem som helst att enkelt skapa ett mynt kopplat till en bild.
Men vinsterna har inte varit allmänt spridda. Blockkedjedata tyder på att tidiga grupper av handlare snabbt samlade på sig större delen av utbudet av dessa tokens innan kändisarna marknadsförde dem på sina X-profiler – vilket i vissa fall gav snabba sexsiffriga vinster. Till exempel visar Solanas blockkedjedata att en enda adress köpte över 70 % av Redds BANDO-token kort efter att den släpptes tidigt på torsdagen. Tokens spriddes sedan till 190 andra plånboksadresser, sade blockkedjeutredaren ZachXBT på X.
Den nigerianska musikproducenten Davidos DAVIDO-token gav tidiga köpare en vinst på nästan 470 000 dollar i Solanas SOL-tokens på bara 11 timmar, flaggade kedjeföretaget Lookonchain, från bara drygt 1 000 dollar i initialt kapital. Denna analys gjordes genom att spåra den ursprungliga tokenutgivaren, räkna hur många tokens de förvärvade efter utgivningen och försäljningarna timmarna efteråt. Iggy Azaleas MOTHER gav tydligen tidiga handlare 2 miljoner dollar i vinster, sade dataföretaget Bubblemaps i ett inlägg på X. Bubblemaps sade att 20 % av utbudet vid utgivningstimmen hade köpts av en liten grupp plånböcker innan Azalea postade om tokenens existens på X. Tokenen har sjunkit med 70 % sedan onsdagen.
Alla dessa kändisfrämjade tokens lanserades på Solanas token-generator Pump Fun. Dessa tokens listas automatiskt på den decentraliserade börsen Raydium efter att en viss handelsvolym uppnåtts. DEXTools-data visar att de flesta av dessa tokens nådde marknadsvärden på upp till 25 miljoner dollar timmarna efter utgivningen och samlade tiotals miljoner i handelsvolymer. Men alla har fallit med mer än 50 % sedan topparna – ett tecken på säljtryck mitt i hypen.
Den första av dessa kändistokens var Jenners JENNER meme-token i måndags, vilket orsakade förvirring bland marknadsobservatörer då dess legitimitet ifrågasattes på grund av tidigare komprometteringar av kändisars X-konton. Jenners X-profil har fortsatt att marknadsföra tokenen, även om CoinDesk inte har fått bekräftelse på hennes inblandning i tokenen trots flera meddelanden till hennes officiella medieförfrågningsavdelning.
Medan utfärdandet av tokens inte är en skadlig aktivitet i sig, kritiserar kryptomarknadsdeltagare hur dessa kändisar verkar ha dykt upp från ingenstans i en lätt miljö, tjänar snabba pengar från ovetande följare. Vissa har beskrivit detta som en ”nettoförlust” för branschen.
Samtidigt berättade några meme-myntutvecklare för CoinDesk i Telegram-intervjuer att medan skapandet av meme-tokens kan verka som en rolig aktivitet utifrån, kräver de ofta betydande ansträngningar för att bli långsiktiga projekt som vinner gemenskapens förtroende. ”Framgångsrika meme-mynt kräver mycket arbete: det tar tid för kulturen, gemenskapen och mer att utvecklas,” sade en medlem av Flokis kärnteam till CoinDesk. ”Ännu mer om du fokuserar på fundamenta istället för bara snabb hype, som vi försöker göra på Floki.”
”Många av dessa kändisar rider bara på hypen med en pump och dump-cash grab och extraherar så mycket likviditet som möjligt från sina följare,” tillade B. B uttryckte dock att det finns ett sätt att utfärda personliga varumärkes meme-tokens och göra det rätt. ”Kändisar som kommer in i krypto och deltar i ekosystemet är definitivt en bra sak om det görs rätt. Om de verkligen är intresserade av att lansera tokens, kan de dock lansera sociala tokens kring deras varumärke och produkter och tillföra värde till tokenen för innehavare istället för den nuvarande trenden där de lanserar ett meme-mynt och allokerar en del av utbudet till sig själva bara för att dumpa det på ovetande följare nästan omedelbart.”